Styremøte

Forfall

• Malin Mehlum Skjuleng

• Sak 1 Leie av Arbeiderstuggu - fastsettelse av pris

I 2022 har prisen for leie av Arbeiderstuggu for én kveld, 400 kr.
    Styret tok stilling til prisen for leie i 2023:¨
    Enighet om å beholde leieprisen på 400 kr. pr. gang også i 2023.

Styret antyder at siden husleia blir indeksjustert, må også prisen for leie av lokalene justeres opp regelmessig. Styret velger likevel å avvente ett år til, for å så kunne justere prisen opp med eksempelvis 50 kr, i stedet for å legge på noen få kroner allerede nå.

• Sak 2 Foreløpig info om regnskap 2022 og budsjett 2023

Kasserer Harald orienterte om hovedtrekkene i regnskapet slik det ser ut pr. i dag.
    Ca. 175.000 inntjening i forbindelse med loddsalg i tillegg til det Arbeiderlaget har på bok. Utgifter gikk i 2022 i stor grad t på husleie (55.000), innkjøp av gevinster (ca. 30.000), betaling av juleavslutning for medlemmer, innredning og utstyr til Arbeiderstuggu (bilder, lyddemping, bord), strøm, brøyting.

Flere av utgiftene i 2022 var éngangsutgifter ifm. oppussing av lokalene.

Budsjettet for 2023 blir laget med utgangspunkt i regnskapstall som antas videreført også i år. I tillegg vet vi at det kommer en stor utgift ifm. faneinnkjøp, og noe utgifter ifm. valgkampen 2023.

Kasserer er borte på ferie når neste styremøte den 8.02.2023 skal skje, det er også da styret skal forberede sakspapir til årsmøtet. Kasserer etterstreber å sende oppdatert regnskap og budsjettforslag til styret før han reiser bort.

• Sak 3 Tilskudd fra Arbeiderlaget - styrets innstilling

Styret fattet i 2022 vedtak på å gi til sammen 16.000 kr i tilskudd til ulike gode formål:
    5.000 kr til Ukraina-hjelp i regi av Orkdal sanitetsforening
    1.000 kr i støtte til nominasjonsmøte og fest i Orkland AP
    5.000 kr i støtte til Bergmannsteaterets nye oppsetning "Tre tiår"
    5.000 kr i støtte til Råmalm elevbedrift ifm. entreprenørskapsprosjektet om foredling og salg av ved.

Styret mener det er riktig å avklare fullmakter til bruk av Arbeiderlagets penger til liknende tiltak, i årsmøtet.

Styret kommer til å presentere et forslag der man ber om at opp til 20.000 kr kan settes av til styrets disposisjon i 2023, for å kunne brukes til slike tilskudd, der hvert enkeltvedtak ikke kan være større enn på 5.000 kr i støtte.

Dette blir en sak på årsmøtet som medlemmene skal kunne uttale seg om.

• Sak 4 Æresmedlemskap

Styret tok før jul en runde på det med ærsmedlemskap i partiet. Pr. dags dato har vi ett æresmedlem i Løkken Arbeiderlag og Orkland Arbeiderparti, i Arne L. Haugen.
    Styret drøftet muligheten av å søke om æresmedlemskap for flere, og noen konkrete navn er blitt løftet opp.

Olga undersøker forholdene på leit etter nærmere informasjon om verv og engasjement gjennom årene hos disse medlemmene, og styret kommer tilbake til saken i neste styremøte. Muligens vil det være mulig å utarbeide en søknad som vil kunne behandles allerede på årsmøtet i februar.

• Sak 5 Kommende arrangement

Styret forberedte kommende arrangement:

1) Skolebesøk på Meldal VGS og bedriftsbesøk på Rupro fredag den 6.01 kl. 10-14.
    Sju representanter fra gruppestyret i fylkestingsgruppa kommer, deriblant fylkesordførerkandidat Per Olav Skurdal Hopsø. Olga og Inge deltar på vegne av Arbeiderlaget, også noen flere fra Orkland Ap kommer.
    Alt er klart ifm. dette arrangementet.

2) Medlemsmøte om temaplan samferdsel/hovedplan veg i Orkland kommune: onsdag den 11.01 kl. 18:30 på Arbeiderstuggu.
    Planforslaget er nå på høring, og beskriver blant annet tenkte kriterier for hva slags veier kan være kommunale.
    Innholdet i planen har stor betydning for en eventuell fremtidig kommunal overtakelse av veinettet på Bjørnli, og styret mener derfor at Arbeiderlaget må gjøre seg kjent med forslaget og komme med eventuelle innspill før videre behandling.
    Leder for hovedutvalg for teknikk Oddvar Kjøren og leder i Bjørnli velforening Jannicke Sætre er invitert til å gjeste møtet og innlede.
    Innkalling er sendt på e-post den 5/01. Det er også lagt ut på Facebook.
    Servering: Styret kjøper inn enkel servering, for eksempel twist og lefser.
    Gevinster: Harald ordner.

3) Åpent temamøte om mineraler: torsdag den 19.01 kl. 18:30 på Arbeiderstuggu
    Temamøtet er åpent for alle.
    Jan Sverre Sandstad og Elin Birgitte Sagvold fra NGU kommer og skal innlede om mineralforekomster, utvinning, situasjonen globalt, arbeidet lokalt og om næringens plass inne i det grønne skiftet.
    Det er hengt opp plakat å butikken og lagt på Arbeiderstuggu. Det blir også opprettet et arrangement på Facebook, og sendt informasjon på e-post.
    Innledergaver: Inge skaffer 2 stk kongevogner i miniatyr.
    Servering: Styret kjøper inn enkel servering, for eksempel lefser, twist.
    Gevinster: Harald ordner.

4) Årsmøtet 2023: onsdag den 15.02 kl. 18 på Arbeiderstuggu/i Løkken kulturhus ved behov
    Innleder: forslag på Trond Giske eller Per Olav Skurdal Hopsø. Olga undersøker med Trond først.

Saker som må forberedes:
    (godkjenning av innkalling og sakliste)
    - valg av ordstyrer/referent: Olga og Malin?
    (innlegning)
    - årsberetning: Olga og Malin ser på det sammen.
    - innkomne saker: styret skal ha et møte den 8/02 før årsmøtet. Fristen for å sende inn saker til behandling i årsmøtet settes derfor til den 7/02. Styret vil i neste styremøte se på de innkomne sakene og komme frem til eventuelle innstillinger. Styret kommer også med egne saker til årsmøtet: en sak om fullmakt til å bruke midler til tilskudd (jfr. sak 3 i dette referatet), og muligens æresmedlemskap (jfr. sak 4).
    - regnskap: Harald jobber med saken.
    - budsjett: Harald jobber med saken.
    - valg: valgkomiteen er informert. Olga, Harald og Jann Eirik er på valg i 2023.
    I fjor var det styret som kom med forslag på husstyret, og det ble valgt. Disse sitter i dag i husstyret: Tove Sølberg (leder), Harald Garberg, Jann Eirik Evensen, Arne Haugen, Klara Haugen, Eva Hilstad.
    Så vidt styret kjenner til, har det ikke vært møter i husstyret siden siste årsmøtet, så styret er usikker på om man har behov for et eget husstyre i 2023. Olga hører med Tove ang. dette og styret kommer tilbake til saken i neste styremøte.

• Eventuelt

- Olga informerer om enda en forsinkelse ifm. tidsskjema for rehabilitering av Løkken kulturhus. Planlagt ferdigstillelse av arbeidet er nå satt til den 1/08/23.

Neste styremøte er satt til den 8/02.