Medlemsmøte

11. Jan 2023 kl. 18:30

• Over 20 medlemmer møtte. Tre representanter fra Bjørnli velforening var også til stede
  • sammen med hovedutvalgsleder for teknikk Oddvar Kjøren.

Olga Ucinska

• Sak 1 Godkjenning av innkalling og sakliste

Innkallingen ble sendt ut på e-post til alle medlemmer den 04.01.23. I tillegg kom det påminnelse på sms og facebook-annonse på hjemmesida til Arbeiderlaget.

Ingen merknader fremkom.

Medlemsmøtet godkjente innkallingen og saklisten.

• Sak 2 Temaplan samferdsel, Hovedplan veg i Orkland kommune - høring

Leder for hovedutvalg teknikk Oddvar Kjøren orienterte om Temaplan samferdsel, tanken bak planen, målsetningene og prosessen hittil og videre.

Planen beskriver retningslinjer for drift og vedlikehold av veier, og har som mål også å sørge for likebehandling blant kommunens innbyggere, uansett hvilken av de tidligere kommunene man bor i.

Planen ble først forsøkt lagt ut på høring i januar 2022, men ble tatt inn igjen av kommunedirektøren som ønsket klarere retningslinjer for hva som kan være kommunale veier, og likende.

I planforslaget som ligger på bordet i dag er det skissert tenkte kriterier for kommunale veier. Disse handler om blant annet allmenn interesse, antall boenheter, adkomst til turområder o.l.

Kommunestyret er vedtaksmyndigheten som kan fatte vedtak om å gjøre om private veier til kommunale, og omvendt. I dag er etterslepet på veivedlikeholdet på over 100 millioner i Orkland, og det regnes at kommunen har 70 km for mye kommunal vei enn tilgjengelige midler skulle tilsi.

Med klare retningslinjer for kommunale veier ligger det nok i kortene at flere av veiene som i dag er kommunale vil bli privatisert, men det åpner også for mulighetene til at andre veier, som i dag er private men som fyller kriteriene for kommunale veier, skal kunne bli overtatt ansvaret på.

Anslått kostnad for kommunal drift/vedlikehold av de private veiene på Løkken Verk - på Bjørnli, i Brakkan og i Vavoldlia - anslås å være 700.000 kr årlig. I tillegg er det en forutsetning at veiene som skal være kommunale har riktig standard. Utbedringene som trengs å gjøres i disse områdene før denne standarden oppnås, anslås å være på 400.000 (engangsbeløp).

Senere innledet representantene fra Bjørnli vel om veivedlikeholdet slik det er i dag, om samarbeidet med kommunen og gjeldende avtale. Det er kommunen som har ansvaret for anbudsprosesser på Bjørnli i dag og som får tak i entreprenører som yter vedlikehold. Dette faktureres beboerne på Bjørnli, og har en kostnad på ca. 3,5 tusen kroner årlig pr. husstand. Dette er gamle veier, og det er mye vei å vedlikeholdet. Det er omtent 130 husstander og 300 beboere på Bjørnli.
    Avtalen beboerne i dag har med kommunen var ønsket sagt opp fra kommunens side for noen år siden, men er videreført hittil i påvente av avklaringer som skal komme frem i Temaplan for samferdsel som nå er ute på høring.

PAUSE. SERVERING, LODDSALG.

Leder i Arbeiderlaget refererte til styrets tanker rundt et høringsinnspill Arbeiderlaget kan sende inn til kommunen ifm. temaplanen. Styret mener at høringsinnspillet bør argumentere for kommunal overtakelse av de nevnte private veiene på Løkken Verk, først og fremst Bjørnli. Det er flere grunner til at disse veiene fyller de tenkte kriteriene som er lansert i planforslaget. Styret ønsker å synliggjøre dette i høringsinnspillet.

Styrets forslag til vedtak:
    Løkken Arbeiderlag vedtar å sende inn et høringsinnspill ifm. Temaplan samferdsel som nå er ute på høring i Orkland kommune. Høringsinnspillet skal bygge på diskusjonene fra medlemsmøtet og argumentere for kommunal overtakelse av veiene på Løkken Verk, spesielt på Bjørnli. Styret gis fullmakt til å utarbeide ordlyden i høringsinnspillet og sende det til kommunen innen fristen den 02.02.2023.

Behandling:
    Ingen andre forslag fremkom.
    Styrets forslag til vedtak enstemmig vedtatt.

• Eventuelt

- Olga Ucinska, Oddvar Kjøren: kunngjøring ifm. Løkken kulturhus og nytt tidsskjema for arbeidene, som planlegges ferdigstilt til august 2023.

- Olav Huseby: ønske om at Arbeiderlaget skal vedta uttalelse som tar til orde for rettferdig fordeling av skattebelastningen i befolkingen, i lyset av forslag som kom fra Skatteutvalget i desember. Dette kan være en sak årsmøtet tar stilling til.

- Olga Ucinska: den 19/1 arrangerer Arbeiderlaget et åpent temamøte om mineraler kl. 130 på Arbeiderstuggu. Alle velkommen. Husk også årsmøtet i Arbeiderlaget den 15/2. Frist for å komme med saker som ønskes behandlet er den 7/2.

Loddtrekning. Vel hjem.
    Møtet hevet kl. 20:45.