Årsmøte

15. Feb 2023 kl. 18:00

• 30 medlemmer tilstede.
  • Fylkesordførerkandidat Per Olav Skurdal Hopsø er gjesteinnleder.

Malin Mehlum Skjuleng

• Godkjenning av innkalling og sakliste

Inge ønsket medlemmene velkommen til årsmøte i Arbeiderstuggu.

Inge redegjorde for hvordan innkalling og vedlegg har blitt formidlet til medlemmene.

Innkalling og saksliste ble enstemmig godkjent.

• Valg av ordstyrer og referent

Styrets forslag:

- Ordstyrer: nestleder Inge Helgeton
    - Referent: sekretær Malin Mehlum Skjuleng

ble enstemmig godkjent.

• Årsberetning 2022

Inge gikk igjennom beretningen.

Årsmøtet hadde ingen kommentarer til årsberetningen.

Se vedlagte sakspapirer.

• Innkomne saker

4.1 Tilskudd fra Løkken Arbeiderlag (se vedlegg)

Inge redegjorde for uttalelsen.

Styrets innstilling: Forslaget vedtas.

Årsmøtet ønsker å legge til et fjerde punkt:
    Ta med et punkt 4: "Medlemmer informeres forløpende på medlemsmøter om nye tilskudd fra Løkken Arbeiderlag."

Enstemmig vedtatt.

4.2 Tomme lokaler i Løkken kjøpesenter (se vedlegg)

Inge redegjorde for uttalelsen.

Styrets innstilling: Forslaget vedtas.

Kommentarer:

- Eier av Fortuna, Ellen Bergsrønning stiller spørsmålstegn til om hun er inhabil eller ikke i uttalelsen. Årsmøtet mener hun ikke er inhabil i saken, da hun som andre medlemmer har interesse av lokalsamfunnet på samme måte som alle andre medlemmer.

- Rolf Inge Furuhaug: Viktig å sørge for at alle lag og organisasjoner stiller seg bak. Ta kontakt med Hanne Nyhus som blant andre har vært pådriver for å få apotek på Fannrem. Ta kontakt med de som eier bygget, samt om det fins noen som er interessert i å starte opp apotek.
    - Vibeke Mehlum: Hvilket begrep skal brukes av "varesenter" eller "kjøpesenter"? I Brønnøysundregisteret står Sport 1 oppført som kjøpesenter på Løkken og Coop Extra bygget som varesenter. Ellen (eier av Fortuna i Coop Extra bygget) bekrefter at hun får regning av "Løkken kjøpesenter" ved betaling av leie.

Endringsforslag på ordlyd: videre setning etter huseier, strykes: "... og de andre andre aktørene i Løkken kjøpesenter,".

Enstemmig vedtatt.

4.3 Kjernekraft (se vedlegg)

Forslagsstiller Inge redegjorde for uttalelsen.

Kommentarer:
    - Eva Hilstad syns ikke det er bra at regjeringen sier brått nei til kjernekraft.
    - Olav Huseby mener man må utrede saker som gjør at kloden får renere luft, og ikke avvise dette.
    - Rolf Inge Furuhaug mener at vi i tillegg må tenke på vannkraft, som også er grønn kraft.
    - Inge Helgeton sier at kraftforbruket i Norge garantert vil stige.

Styrets innstilling: Arbeiderlaget støtter intensjonen bak forslaget. Styret får fullmakt til å bearbeide ordlyden i uttalelsen, før den oversendes til Orkland Ap for videre behandling.

Arne L. Haugen mener at uttalelsen er bra som den er og ber om begrunnelse for at styret ønsker å bearbeide ordlyden i uttalelsen.
    Kristine Solli begrunner styrets innstilling ved at hele styret kunne ikke stille seg bak ordlyden på uttalelsen på grunn av påstander som må begrunnes nærmere med saklige kilder om de skal være en del av uttalelsen.

Årsmøte støtter intensjon bak forslaget og ber styret fremme forslag til å fremme forslaget til årsmøtet i Orkland AP.

Enstemmig vedtatt.

4.4 Ingen med utbetalinger fra det offentlige skal måtte leve under fattigdomsgrensen (se vedlegg)

Inge redegjorde for uttalelsen.

Styrets innstilling: Forslaget vedtas og oversendes Orkland Ap for videre behandling.

Årsmøte ber styret se på ordlyden "lønningsnivå".

Enstemmig vedtatt.

4.5 "Papirløse" fortjener ordentlig helsehjelp (se vedlegg)

Inge redegjorde for uttalelsen.

Endringsforslag på å stryke: ".. er bosatt i Norge...", og erstattes med: "... oppholder seg i Norge...".

• Regnskap 2022

Kasserer Harald Garberg redegjorde for regnskapet for 2022.

Kommentarer:
    - Gebyr skal ikke lag eller organisasjoner betale.
    Harald sjekker opp om dette med banken.

- Hva går pengene på 3538,94,- til brøyting til?
    Harald tar dette med den som brøyter ved en senere anledning.

- I forbindelse med dette ønskes det å rette fokus på den innsatsen som gjøres av kasserer Harald i forbindelse med lotteri for arbeiderlaget. Dette er en stor jobb og det legges merke til.

- Spørsmål om hvem som kan leie Arbeiderstuggu.
    Harald svarer at dette kan alle og enhver gjøre for 400,- ved å ta kontakt med noen i styret. Da kan man bruke det som er tilgjengelig i bygget (kjøkken/kaffetrakter/kopper/fat/bord/stoler etc.). Kravet er at man ordner opp etter seg. Her er en link til kalenderen for å se tilgjengelige datoer for leie:

• Budsjett 2023

Kasserer Harald redegjorde for budsjettet for 2023.
    Årets store innkjøp vil være fane der budsjettet er lagt til 60 000,-.

Styrets innstilling: Budsjettet vedtas som et rammebudsjett.

Endringsforslag: Punkt om støtte justeres opp fra 10 000,- til 20 000,-. Summen må også da justeres opp.

• Valg 2023

7.1 Valkomitéens innstilling:
    Rolf Inge Furuhaug presenterer valgkomiteen forslag.

Nye foreslåtte kandidater for styret ble valgt med akklamasjon.

7.2 Husstyret:
    Inge presenterte styrets forslag på nytt husstyre for 2023.
    Forslaget ble enstemmig vedtatt.

Leder Olga Ucinska ønsket ordet og avsluttet med å takke for året som har vært, samt for tilliten til 2 nye år som leder.

• Innledning v/fylkesordførerkandidat Per Olav Skurdal Hopsø

Inge ønsket fylkesordførerkandidat Per Olav Skurdal Hopsø velkommen og takket for at han ville delta på Løkken Arbeidelag sitt årsmøte.

Hopsø innledet om aktuelle saker og den politiske situasjonen per dags dato.

Hopsø takker for invitasjon og understreker at det nærmer seg fylkestingsvalg og kommunevalg:
    - Vi står i en brytningstid som i hvert fall min generasjon aldri har stått i. Krigen i Ukraina påvirker oss, fordi det er nabolandet vårt som har gått til en krig. Dette merker vi på matvarepriser, strømpriser osv. To år før dette hadde vi pandemi, og det er lett å glemme at det ikke er så lenge siden.
    Hopsø forteller at det kun er et år siden han var isolert på et hotellrom i Ungarn. - Dette ga oss perspektiv på hvor avhengig vi var av andre land, og vi kan ikke lenger være avhengig av det andre land har gitt oss tidligere. Vi er nødt til å gjøre mer selv, finne felles ressurser med samarbeidsland i like utfordringer vi står i.

Arbeid og utdanning:
    - Uavhengig av pandemi og det som er, skal vi nå klimamålene i 2030 som vi har satt oss. Hvis vi skal greie det, og samtidig bli mer selvberget, krever det vanvittig mye av oss.
    Skal batterifabrikk, helsevesen, mineralutvinning utvikles, kreves det masse folk. På Verdal skal de ha 350 nye på verftet. Røyrvik, 150-250 ansatte. Vakker på Holla, dobling av produksjon som gjør at det kreves nye ansatte. Innenfor kommunal sektor, kreves det vesentlig flere hender for å ta vare på oss. Vi må utdanne framtidens arbeidstakere. Sørge for at alle 16-åringer fullfører med fagbrev eller studiekompetanse. Helse og oppvekstsektor eller industrisektoren. Fagarbeidere skal levere og gjøre den jobben.
    Utenforskap-ordet, er jeg ikke fan av, det er ikke et skap noen vil være i. Vi er nødt til å gjøre mer for de som står utenfor arbeidslivet og skole. Skal ikke tvinge folk over i jobb eller ordninger de ikke er kapabel til å gjøre. Folk som kan jobbe 10-20-30-40-50 %, legge til rette for at de også kommer inn i arbeidslivet. Vi behøver hver eneste mann og kvinne innenfor de mulighetene de selv har, skal industri og helsesektor utvikles. En fullføringsgaranti er vedtatt i programmet. Vi må gjøre alt for at de kommer seg gjennom. Vi vet hvor viktig det er med et vitnemål. Kommer ikke eleven gjennom videregående som 16-åring, skal ikke muligheten lukkes for det senere. Kanskje videre ut i arbeid og senere fullføre en utdanning. Du behøver mer tid, da skal du få mer tid. Skolen må tilpasses mer praksisrettet. Det gjøres mye prosjekter rundt omkring og Tonje Brenna jobber iherdig for å få en praksisrettet skole.

Klarskillet mellom Arbeiderpartiet og Høyre
    - Høyre er helt enig om saken om strøm, og har ingen andre innvendinger å komme med. Mange velgere sitter nå på gjerdet, og er usikker på hvor de har Arbeiderpartiet. Viktig at vi får fram klarskillet mellom oss og Høyresiden. Dette handler ikke om Jonas og Trygve, dette handler om Hanne Nyhus og partiprogrammet vi skal gå til valg på. Kommunevalg vil merkes mest på innbyggerne.
    Vi har masse medlemmer som er villige til å få ut budskapet om hva dette handler om. Intensiver valgkampen og kjør enda mer på budskapet, avgjørende for skolen hvem som styrer. Vil du den skal være desentralisert, og elvene kan bygge røtter til det nærmiljøet de bor i? Eller skal elevene kunne velge fritt hvor de vil gå på skolen basert på karakterer? Feil å tro at det er frihet for alle. De aller beste ønsker å gå på Trondheim Katedral skole, det betyr at de som har svakest karakterer blir "tvunget" ut på bygda. Da ender de opp med å ikke ville gå på videregående i det hele tatt.
    Senterpartiet er uforutsigbare. Hopsø merker seg at får de muligheten til å vippe på pinnen, så velger de fritt skolevalg. Derfor spiller det en rolle hvem som styrer. Er ikke senterpartiet tydelige på hva de vil, er det mulighet for at de ønsker å vippe på pinnen.
    Vi kommer til å prioritere skole, det betyr ikke at vi ikke vil bruke penger på vei. Skal Høyre bruke mer penger på vei, så er kassa den samme, og da må de hente de pengene fra et annet sted; erfaringsmessig fra videregående skoler. Desentraliserte skole er nære ved å ikke ha livets rett. Dette må vi merke oss.
    Det kommer ikke til å komme et vedtak fra oss om å legge ned videregående skoler. Dere er i en region som er i vekst, yrkesskolen her leverer yrkesfagelever på et veldig godt nivå. At samarbeidet mellom videregående skoler her er kjempebra, men det er ingenting som sier at vi skal legge ned videregående skoler. Vi kan ikke drive å utarme fagskole her. Vi må ha en helhetlig diskusjon.

Strømstøtte
    - Regjeringen har i skrivende stund hatt pressekonferanse om strømstøtte. Nå blir det strømstøtte time for time. Er prisen over 70 øre får du strømstøtte. Eneste det kan pirkes på er at det ikke starter før 1. september.
    - Vi har behov for mer kraft, vesentlig mer kraft enn det vi har nå. Løsningen på kort sikt er ikke kjernekraft, men at det kan være en diskusjon på lang sikt. Det skjer veldig mye spennende på denne siden. På kort sikt er vi nødt til å gjøre mer på sol. Nå er det regulatoriske utfordringer som hindrer for å sette dette på hustak. Dette må gjøres ganske fort. AMEO, Trønderenergi, må bidra mer til fellesskapet, få landet det og komme i gang med det arbeidet som må gjøres. Vi må gå bort fra ta fra de rike og gi til de fattige, og komme gang med hva som kan videreutvikles. Plan og bygningsloven skal få lov til å komme til hvor det kan bygges ut.

Oppsummert
    - Nå er det et halvår igjen til valg og vi må ut å snakke om hvordan vi kan få flere gjennom videregående, og snakke om et helsevesen som skal skje alle, og ikke bare de som betaler seg inn.
    Hvis vi gjør en innsats sammen med andre i partiet. Det hjelper ikke henge med nebbet og se på målinger, vi må stå på stand og overbevise folk om de store sakene. En retning der vi ser alle sammen.

Tilbakemeldinger fra årsmøtet til Hopsø:
    - Nå ser vi hvilken fylkesordfører vi får om Arbeiderpartiet vinner valget.
    - Det deles erfaringer fra Polen om karakterbasert skolesystem, og det negative med dette.
    - Kollektiv trafikk og transport, deler av Orkland kommune har ulike takstsoner. Vi er i samme takstsone som Rennebu, men dit drar vi ikke. Vi pendler mot Orkanger/Trondheim. Hvordan kan vi løfte opp dette for å få fremmet sakene videre?
    Hopsøs svar:
    - Jeg tror soneinndeling kommer til å være historie om ikke veldig lenge. Det er fylkesårsmøte snart, og der jobbes det med kollektiv. Det er spesielt at det koster like mye å ta buss fra Ila til Solsiden, som Hovin til Skatval. Eksempel på et forslag som kan fremmes: Gå bort fra soner, betale et slags abbonement. Betale en pris, f.eks. 499,- og reise så mye en vil i Trøndelag. At du kan velge buss, deretter velge å bruke en bil med AtB logo på. Buss, elsparkesykkel, bysykkel og bildelingsordning. Kanskje vil alle syns dette er et bedre tilbud og man får mere volum på folk på bruker abonnement? Eller f.eks. betale en enkeltbillett på telefon, som du trykker start og stopp når du går av, slik at det går på kilometeravstand.

Kommentarer fra årsmøtet:
    - Den norske modellen, med Harald Eia. Ønske om at en kan fortelle om dette rundt omkring i distriktet.
    - Mineraler, her kommer det til å skje fortere enn vi aner. Vi behøver folk som kan noe om dette. Det å røre på en skole som fungerer godt, er dårlig timing.
    - Vi sysselsetter mange folk som skal selge varer som produseres i Kina. Vi frigjør mye arbeidskraft om vi satser på det som produseres i Norge.
    - Vi må ha flere faglærte som kan inn å hjelpe de som faller utenfor. Jobbe med aktiviteter som motorsag, ryddesag og motor. Ta noe som pirrer ungdommen, god erfaring med snøskuter. Tilskuddet for å kunne jobbe med sånne ungdommer må styrkes, ikke kuttes. Kompetansen har vi på Løkken, men da må det brukes penger på. Det må tydeliggjøres og følges med penger på hvordan man skal jobbe med enkeltelever.

Hopsø:
    - Tiden hvor det snakkes om politikk over bordet hjemme, er mer og mer borte. Det er flere parti å velge mellom. Vi når ut på et grunnleggende nivå, med et godt og forståelig språk. De fleste behøver å høre det på et mikronivå, sette nivået lavere, og la de se hvem er de stemmer på.

Diskusjonen avsluttes og Olga overrekker Per Olav blomster som takk for besøket.

Trekking av lotteri.