Felles medlemsmøte for arbeiderlagene i tidligere Meldal

22. Sep 2020 kl. 19:00

• Ca. 25 medlemmer deltok. Liste over deltakerne finnes på Arbeiderstuggu. Denne ble utarbeidet ogå ifht smittevern.
  • Medlemmer i Løkken Arbeiderlag
  • Medlemmer i Meldal/Å Arbeiderlag
  • Medlemmer i Storås Arbeiderlag

Helga Romundstad

• Velkommen!

Eystein Steigen ønsket velkommen til felles medlemsmøte for Storås, Meldal/Å og Løkken Arbeiderlag.

Han oppfordret alle medlemmene til å delta på Representantskapsmøte den 24. september.

Eystein Steigen spurte medlemsmøte ved godkjenning av saksliste om medlemsmøte kunne ta inn og behandle en ekstra sak 5. Uttalelse om etterlattepensjon. Medlemsmøte hadde ingen innvendinger og saken ble tatt med i sakslista, som ble godkjent med dette tillegget

• 1. Orientering om saker til kommunestyremøte den 30. sept ved Are Hilstad.

Are Hilstad kunne ikke møte. Eysten Steigen orienterte.

Det er formannskapsmøte i morgen. Et mindreforbruk på ca 17 mill og 4 mill fra corona-krisepakke skal fordeles. Midler fra fylkesmann. Tiltak skal stimulere næringslivet – ca 8 mill.

Rådmann vil sette 17 mill i disp fond:
    - Kommune økonomien er utfordrende
    - Flere kommunale prosjekt har fått økt kostnadsramme
    - Corona situasjonen
    - Befolkningsutviklingen har lavere fødselstall, noe som gir mindre overføringer fra staten
    - Må holde igjen pengebruk, dersom det ikke innføres eiendomsskatt
    - Bør ha et handlingsrom, for eksempel til bygging ved Orkdal Helsetun

Flertallsgruppa (AP, SP, Krf) vil benytte 4 mill av de 17 mill til blant annet:
    - Friluftslivsformål, bytting av utvendig kledning på Geitastrand kirke, rydding etter næringsvirksomhet, bytting av gatelys, asfaltering av kommunale veier, bobiltømmestasjon, diverse fond, gang/sykkelvei, mm

Innspill fra medlemmene:
    - Eldreboliger trenger vedlikehold
    - Løkken Verk Vel har tatt initiativ til å etablere bobiltømmestasjon på Slamdammen
    - Oposisjon vil trolig komme med mange andre innspill
    - Hold igjen penger. Dette vil gi et større buffer senere
    - Flertallsgruppa har sikret er forsvarlig opplegg, 4 mill istedenfor 17 mill
    - Kommunal veiovertakelse kan bli en utfordring for Bjørnli. Ikke tilskudd til private veier.
    - Egen veisak for Bjørnli.
    - Kommunen bør ha egeninteresse av veinettet i Bjørnli

• 2. Orientering av Hovedutvalget for Oppvekst ved Odd Arild Svartbekk

Odd Arild Svartbekk fortalte om utvalgets arbeid den siste tiden.

Hovedutvalget for Oppvekst har ansvaret for skolene, barnehagene og barnevernet i kommunen. Utvalget hadde to fysiske møter før corona-situasjonen. Etter dette har de hatt digitale møter.

Utvalget har planer å gjennomføre omvisninger på skolene og barnehagene. De har ikke fått vært på alle steder ennå. Det er viktig at utvalgets medlemmer gjør seg kjent med anleggene.

Forrige uke hadde de et fysisk møte ved Folkehelsesenteret.

Det er ikke mange vedtakssaker i HUO, mest budsjettsaker.

Vedr neste års budsjett:

Utfordringer:
    - Skolene i Meldal har brukt mye penger ifht andre steder i Orkland. Noe er harmonisert i budsjett 2019. Det er en 3 års plan på dette.
    - Det er rektorkollegiet som har utarbeidet fordelingsmodellen mellom skolene. Utvalget jobber for å øke ramme for skole og bhg.
    - Barnetallet går nedover. Prognosene sier det vil være 300 færre unger fremover. Dette merkes allerede nå i barnehagene. Skal de små barnehagene skjermes? F.eks de barnehagene som ligger ytterst i Agdenes? Foreldre vil søke plass der det er større barnehager. Privat barnehage på Fannrem velger å legge ned til høsten, dette vil avhjelpe situasjonen.
    - Corona-situasjonen i skoler: Det har vært mange digitale møter og administrasjonen og utvalget har sittet tett på jobben som er gjort i skolene. Det har vært størst bekymring for de svake elevene. Utvalget er beroliget av administrasjonen som har hatt tette møter med foreldre. Alle elever som har hatt behov for ekstra oppfølging hjemmeskole har fått dette under corona-situasjonen. Barnevernet har også jobbet tett på, ingen unger har blitt satt under ekstra tiltak i perioden. Barnevernet har en helt annet tilnærming nå enn tidligere. Hjelp i hjemmet sammen med voksne de kjenner istenden for opphold på institusjoner. Prøver også med kortvarige opphold for foreldre isteden for ungene der det trengs. Det er viktig å hjelpe ungene der de er føler seg hjemme, istedenfor tvangsplassering i institusjoner
    - Enkelte barnehager leier ikke inn vikarer når personell er syke, dette pga økonomi
    - Det er et nytt regime i budsjettet for sektoren i Orkland kommune ifht gamle Meldal. Har en enhet underskudd ett år, vil de gå inn med minus inn i neste år, overskudd settes på fond. Dette er begrunnet i avtale og vedtekter
    - Utvalget håper på midler å sette av til fond til barnehager som sliter med å få budsjettet til å gå opp

Innspill fra medlemmene:
    - Bør det være en annen og jevnere fordeling av dagens fond?
    - Hva er status på lærlingeordning? Svar: Flere fag som har lærlinger, men oppvekst har kun 3 lærlinger. Dette er færre enn gamle Meldal. Vi må prøve å øke dette til 6 lærlinger til neste år. Utdanningstilbudet i de videregående skolen må ses i sammenheng med lærlingeplasser i kommunen. Alle som gikk ut fra videregående skole i vår, fikk lærlingeplass.
    - Det er til tider et stort press på enkelte lærer.
    - Mindreforbruk er ikke til fordeling, dette er et tema i formannskapet
    - Antall lærlinger bør være ca 20 , spredt over flere fag.
    - Bør det være et felles lærlingefond, eller at hver sektor har sitt fond?
    - Det må være løpene opptak av lærlinger. Vi må ha både førsteårs og andreårs lærlinger. Utarbeide en egen lærlingestrategi for dette.
    - Lærlingeplasser er viktig for å beholde linjer ved de videregående skolene
    - Hvordan nå målet med flere lærlinger? Eget lærlingefond?
    - Kommunal leder for oppvekst er sykemeldt.
    - Rådmann deltar i møter i hovedutvalget. Hun er tydelig ifht å øke antall lærlinger. Ønsker at kommunen skal bli god på dette med lærlinger

• 3. Medlemssituasjon

Leder i Løkken Arbeiderlag Eystein Steigen orienterte om lagets medlemssituasjon. Pr dd har laget 120 betalende medlemmer. Papirfaktura er sendt i posten til de som ennå ikke har betalt medlemsavgift.

Medlemmene oppfordres til verving av nye medlemmer. 120 medlemmer gir 8 plasser i representantskapet, ca 20% nedgang.

Innspill i saken:
    - Nedgang på landsbasis. Må ha fokus på politikken.
    - Standen på Bjørnli viser at det er interesse for politikk. Arbeiderlaget fremstår som troverdig.
    - Forslag om flere stand i hele Meldal.
    - Vi må vise at vår politikk virker for å få tilbake gamle medlemmer.
    - Orkland AP, nest størst/tredje størst i Trøndelag, sine saker får gode gjennomslag i Trøndelag AP. Dette må vi vise blant annet i media. Politikk skapes lokalt.
    - Våre representanter må inn i verv i fylkespartiet

• 4. Eventuelt

4.1 Olga Irmina Ucinska orienterte om innspill fra Løkken Arbeiderlag sin popup-stand på Bjørnli, samt det videre arbeidet med sakene. Se vedlegg.

4.2 Det er snart klart for oppstart av byggingen av Meldal Helsetun. Det er et bygg som må fjernes først. Byggingen startes når som helst.

4.3 Trafikksikkerhet:
    - Ved passering av Montessoriskolen ved skoleslutt, barn på begge sider av veien, oppfordrer til god læring på skolen hvordan oppføre seg i trafikken.
    - Det er skolens ansvar for å sørge for trafikksikkerhet ved skolens område. Foreldrenes ansvar utenfor skolens område.
    - I Langenglia, noen snur på fartsskiltet 30 km/t. Dette kan skape farlige situasjoner pga stor fart.

• 5. Forslag vedrørende etterlattepensjon.

Se vedlegg med forslag fra Olav Huseby.

Forslaget ble presentert og ble enstemmig vedtatt med videre behandling i representantskapsmøte i Orkland Arbeiderparti 24. september.

• 6. Sosialt samvær med digitalt loddsalg. Servering av pizza.

I pausen var det sosialt samvær med digitalt loddsalg, samt servering av pizza.