Medlemsmøte i Løkken Arbeiderlag

• - Varaordfører Are Hilstad

Helga Romundstad

• 1. Åpning ved leder

Eystein Steigen orienterte om oppussingsarbeidet som pågår i Arbeiderstuggu og at dette er grunnen til at kveldens medlemmøte holdes i Pensjonisthuset.

I tillegg ønsket han våre gjester velkommen:
    - Leder i HU Teknikk - Oddvar Kjøren
    - Varaordfører Are Hilstad

• 2. Orientering fra Are Hilstad og Oddvar Kjøren

Deres orientering i stikkordsform:

Are Hilstad om budsjett 2022:

- Den 10.nov legger kommunedirektøren frem sitt forslag til budsjett 2022 og handlingsplanen for 2022-2025.

Ting som begrenser handlingsrommet økonomisk er bl.a:

Alle de fire tidligere kommunene gjennomførte store investeringsprosjekter før sammenslåingen. Eksempler
    - Orklandbadet - 400 mill
    - Nye Meldal Helsetun - 400 mill
    - Ny skole i Lensvik
    - Nytt Helsetun Lensvik

Andre investeringer er nye brannstasjoner på Orkanger, i Meldal, på Krokstadøra og et påbygd Lensvik. Dette er gjort etter avvik fra Arbeidstilsynet som lovregulerer krav og plasseringer

Tidligere eiendomsskatt er tatt bort og dette inntektstapet må derfor erstattes.

Sammenligner vi Orkland med andre kommuner, ref kommunepartimøtet, så har vi
    - færre unger
    - flere eldre
    Dette er ikke spesielt for Orkland, men for distriktskommuner.

Det blir tilført mindre inntekter til kommunen når det er færre unger og større kostnader når det blir flere eldre. Vi vil få et budsjett som er vridd fra oppvekstsektor til eldreomsorg.Nye tall må innhentes, vi må endre fokus og finne balansen med den nye inntektsfordelingen

Det viser seg at Orkland kommune ikke bruker så mye administrative kostnader i sammenslåingen som vi trodde. Det har vært stor naturlig avgang som ligger under mange kommuner.

Kommunen bruker mer penger enn andre kommuner på politikk. Her kan det bli justeringer. Vi har et stort kommunestyre og store hovedutvalg med mange medlemmer.

Budsjett og handlingsplan for i fjor var i balanse. Utover i planperioden gikk det i minus, men kommunen drar likevel med seg 10 mill NOK inn i 2022. Økonomisjef Berdal hadde budsjettert inntekter for lavt på bl.a. vindpark, havbruksfond mm.

Selv om vi er avhengig av andre partier i utarbeidelsen av budsjettet, ønsker vi primært AP sin politikk. I denne prosessen må vi gi og ta, men vi er enig om veldig mye i det økonomiske i kommunen.

Kommunen sliter med å finne fornuftige innsparinger:
    - intensjonsavtalen binder oss
    - ostehøvel prinsippet på tjenesteområdene gir oss ikke de endringene og nye strukturer som vi lovet velgerne.

Økonomi i Orkland er god, men den generelle kommuneøkonomien er for stram.

De tidligere kommunene har fått de overføringene som var lovet i kommunereformen.

Det er et håp om større overføringer til kommunene og dermed en bedre økonomi etter ny regjering.

Are Hilstad om Gruveforurensing:
    Tidligere Meldal kommune hadde et eget politisk utvalg for å følge opp arbeidet rundt gruveforurensingen. Nå er det mer diffust hvor saken hører hjemme politisk.

Rent administrativt er det opprettet en tverrfaglig gruppe som ledes av Atle Wormdahl. Til nå har gruppen brukt tid på å innhente informasjon og oppdatert seg på historien. Forrige uke deltok de på en befaring i Fagerlia sammen med representanter fra Miljø DIR. Dette var et godt møte.

Det er investert i et nytt kalk-anlegg i Fagerlia, grøftesystemer på Løkken er oppdatert og rent vann holdes unna forurenset områder. Det er også gjort diverse forsøk med tildekking av slaghauger.

Målinger viser nå at kobbernivå i elva Orkla og Raubekken, er under pålagte verdier, ref krav 2008. Orkla viser nå ikke-kritisk-verdier og prognosene er gode.
    Når det gjelder avregning mellom Fagerlivatnet-Bjørnli vatnet, viser også dette gode resultater, samt at nye gode løsninger er på gang.

Det er kontinuitet i samarbeidet med Miljø Dir og det har fremstått som konstruktivt.

Økonomien i arbeidet er usikkert. Det ble gjort en politisk jobb med bl.a Trond Giske med å sette av midler i et fond på 190 mill NOK. Det er uklart hvor mye av fondet som er igjen. Trolig må det jobbes mer med at politikerne bevilger penger fra Stortinget i årene fremover.

Are forteller om en gladnyhet.
    Det er gjennomslag for differensiert arbeidsavgift. Dette fremgår i statsbudsjettet som er lagt frem fra den forrige regjeringen. Differensiert arbeidsgiveravgift har vært en kjernesak for næringslivet i hele kommunen. Sonene fra 2014 videreføres. Saken må godkjennes i ESA først og behandles der i november 2021. Dette er den politiske saken det er jobbet mest med de siste årene.

Oddvar Kjøren takker for invitasjonen. Han hadde gledet seg til å besøke Arbeiderstuggu, men det for bli en annen gang. Oddvar har jobbet med politikk i mange år, i HU siden 2007 og i kommunestyre siden 2011. Han er medlem av Råbygda arbeiderlag.

Oddvar om saker i hovedutvalget for teknikk:

HU Teknikk har ansvar for og behandler saker innenfor:
    - utbyggingsoppgaver
    - drift vedlikehold av kommunale anlegg som bygg og vei
    - brannvern
    - mm

Over til lokale Løkken saker:

- Kommunalt overtakelse av veinett Bjørnli: Det jobbes med å utarbeide et kostnadsestimat. Administrasjonen jobber med saken. Dette vil være en sak i "Temaplan vei" som skal behandles politisk i 2021.

- Kloakkanlegg Bjørnli: Det er planer om å undersøke ledningsnettet neste år. Rehabilitere nettet i 2023 (det som ikke ble fornyet forrige gang) og legge nytt der det er nødvendig i 2024. Nettet kobles til Løkken renseanlegg. Det er mye lekkasjer og fremmedvatn i dagens anlegg. Saken vil inngå i "Temaplan vann og anlegg" og vil inngå i investeringsbudsjettet.

- Søppelhåndtering i Løkken Sentrum: Dette er det ReMidt som har ansvar for.

- Trafikksikkerhetsplan ble vedtatt i september 2021. Dette er en plan som påvirker både kommune og fylke. I fylkets tiltaksplan, står utbedringen av Ulebergssvingen som nr 2 i prioritetslisten, Forvebrua som nr 1.

- Kommunestyre har vedtatt gatelys i industriveien til høst.

- Det er brukt mye tid på kartlegging ifbm kommunesammenslåing. Dette ifht planer, både politisk og administrativt avklaringer.

• 3. Pause

Det ble servert kaffe og kaker. Diskusjon rundt bordene. Loddsalg.

• 4. Diskusjon

Innspill/spørsmål/kommentarer fra møtet:

- Bekymring for vintervedlikehold for veiene sør i kommunen. Det er forskjell på snømengden på Orkanger og Bjørnli. Dette må det ta hensyn til av snøbrøterne, også i valg av utstyr.

- Har Orkland noe langtidsbudsjett? Er det budsjettert realisering av Ishall 2024 på Løkken?? Søknad ligger inne.

- Regnskap/budsjett i feb/mars viste underskudd, noe som førte til innleiestopp og investeringsstopp. Likevel gikk kommunen i overskudd. Dette vil svekker arbeidsmoralen blant ansatte. Overskudd bør overføres til driftsbudsjettet.

- Trafikksikkerhet på veien mellom Løkken sentrum til Skjøtskift er svekket da veien har en rygg midt på.

- Veivedlikehold for FV700 er for dårlig, bilister må ligge midt i veien.

- Innbyggere i Snillfjord rammes med betaling av bompenger når de skal besøke kommunens sentrum. De fra denne delen av kommunen må ses på som fullverdige innbyggere.

- Det er forskjell i prisen på bussbilletter, disse slår ulikt ut i kommunen. Prisene bør være lik innenfor kommunen. Kommunen bør prøve å påvirke fylkeskommunen,

- Heltid/deltid problematikken - er noe i budsjettet som gjenspeiler denne saken?

- Bassenget er stengt i høstferien. Det er et ønske om at det er åpent. Et åpent basseng kan være en del av skolefritidsordningen.
    - Bassenget på Løkken må være åpen selv om Orklandbadet er åpent.
    - Bassenget bør ha åpningstider som følger skoleåret

- Eldrerådet lurer på om kommunen har ambisjoner om å ha samme tjenestenivå som tidligere Meldal. Hvordan skal dette finansiere? Eiendomsskatt?

- Har kommunen fått de midlene som ble lovet ifbm kommunesammenslåingen?

Søppelsortering i Løkken Sentrum.
    - Kommunen har en søppelstamp her. Denne tømmes av ReMidt.
    - Gatekjøkkenet burde tatt mer ansvar, det er for mye søppel i sentrum
    - Replikk: Gatekjøkken burde rydde i sentrum.
    - Replikk: Sånn har det vært i mange år.
    -Replikk: Ikke skyld på butikkene. Lær heller barna og ikke kaste søppel.

- Mangler på midler for vedlikehold av kommunale boliger. Er det virkelig slik?

- Er antallet lærlinger oppfylt etter lovet antall? Viktig å skrive om disse sakene i Søra.

- Skryt til arbeiderpartiets politikere i både kommunestyret og i hovedutvalgene.

- Ifbm Veireformen, ble det overført veier fra staten til fylke, men med mindre overføring. Den økonomiske rammen samsvarer derfor ikke antall kilometer vei i fylkene.

Svar fra Are:

Kunstisbane/ishall:
    -Kommunen har mottatt søknad om tilskudd til ishall på Løkken. Dette vil ev. gis som tilskudd fra et fond for idrettsformål. Med dagens vedtatte retningslinjer gis det normalt tilskudds opp til 18%. Nivået som det her er søkt om er for høyt ifht rammen, men idrettsrådet kan tilrå at kommunestyret går utover rammen pga anleggets tekniske kompleksitet. Men - det må være politisk flertall. Blir det behandlet før jul? Ja prioriteringslista for anlegg behandles før jul.

Budsjett:
    - Det er ikke planlagt budsjettert med overskudd for 2020. Renta har gått ned under Corona. Kommunen har hatt en nøktern økonomisk håndtering under Corona. Fjoråret ga overskudd, men det er likevel stramme rammer i driftsbudsjett. Dette må løses.

Bompenger ved Våvatnet: Det jobbes med å finne en løsning på dette.

Ev. like kollektivpriser i kommunen: Dette må det jobbes mer med.

Heltid/deltid problematikken: Det ble vedtatt en plan i dag inkludert en lærlingestrategi.

Basseng på Løkken sin åpningstid: Det er ingen plan om å stenge bassenget. Dagens åpningstider er videreført fra tidligere Meldal kommune.

Søppelhåndtering Løkken sentrum: Oppfordrer til å komme med innspill i arealplan. Torfinn Bjørnaas plass ligger på privat grunn (eier museumsstiftelsen). Både privat og kommunalt eierskap kompliserer søppelhåndteringen.

Økonomi lovet ifbm til sammenslåing: Kommunen har fått de overføringene som de ble lovet.

Vedlikehold av boliger: Plan om salg av boliger har gått litt sent

Status lærlinger: Kravet om 2 lærlinger pr 100 innbygger er ikke oppnådd. Vi ligger godt an nasjonalt som gir et krav på 36 lærlinger i Orkland. AP har lovet 40 lærlinger i kommunen i sitt program. For å nå målet på 36 kreves det god samhandling mellom vgs og næringsliv.

Bør skolene i Orkland heves til samme nivå som MBUS tidligere har hatt? Vi må ha en ambisjon om å heve antall lærere pr elev for alle skolene i kommunen, men det er urealistisk å forvente at alle skolene skal opp på tidligere Meldal-nivå.

Oddvar sine svar:

- Bobilstasjon: Kommunestyret har bevilget 300 000 NOK til Løkken Vel, for reetablering av bobilstasjon. Det er ikke bevilget midler til drift.

- Snøbrøyting: Det jobbes med nye anbud for brøyting som vil ta hensyn til forskjellig typer vei og snømengde.

- Dårlige fylkesveier: Benytter enhver anledning til å mase på fylket om dette om dette. FVene bør få et løft gjennom hele landet.

- Vedlikehold av kommunale boliger: Det er underskudd i Teknisk etat. Det har vært budsjettert med leieinntekter på boliger som ikke er utleid.

• 5. Medlemssituasjonen

Løkken arbeiderlag er det største arbeiderlaget i Orkland. Antallet medlemmer har dessverre gått ned.

Dagens medlemmer er hovedsaklig voksne. Vi ønsker å engasjere ungdommen, og en etablering av Orkland AUF har vært velkomment.

Men hvordan engasjerer vi ungdommen?
    Arbeiderlaget ønsker innspill på dette.

En glad-nyhet: Før sommeren var det 40 som ikke hadde betalt kontingent. Nå er det kun 12 ikke-betalende.

• 6. Eventuelt

Det er ønske om å få til et apotek på Løkken. Kan et samarbeid mellom Løkken Vel og Bjønli Vel få til dette? Pensjonistforeninga vil gjerne ev. være med å bidra i dette samarbeidet.

Det er to gatelys ved Kulturhuset/Idrettsbygget som ikke virker.

Det står opp spiker i gangbrua mellom sentrum og boligfeltet.

Loddtrekning